Ateliere în școli și jurnale pentru copii

Proiectul Journaling în Școli a fost demarat de Alexandra Bădiță și Florina Russu în 2020, la Cluj.

Primul Summit Internațional de Journaling în Educație din lume a avut loc online, pe 26 Martie 2022 și a reunit specialiști de talie mondială, care utilizează tehnica jurnalului în lucrul lor cu adolescenții și copiii.
După ce jurnalul My First Journal, creat de cele două fondatoare, a ajuns la sute de elevi din toată țara, dar și din afara granițelor, acestea au susținut ore deschise cu școli din Brașov, Cluj, Prahova, Iași, Galați, București, Hunedoara, Pitești. Astfel, mai mult de 300 de elevi din clasele a III-a până într-a XII-a au beneficiat gratuit de cursuri de journaling.
În cadrul summit-ului au fost prezenți 15 speakeri din 8 țări, numărând experți din Brazilia, Canada, SUA, Marea Britanie, Olanda, Elveția, Portugalia și România. Aceștia s-au adresat părinților și cadrelor didactice, precum și tuturor profesioniștilor din domenii adiacente educației.
Printre subiectele abordate, s-au numărat: Journaling și Creierul Creativ (Lana Jelenjev), Jurnalul în formarea personalității (Andrei Cojocaru), Jurnalul în Bullying (Hulya Kurt), Jurnalul Reflexiv (Olga Chis), Jurnalul poveste pentru copii (Claudia Groza), Comunitățile de Învățare (Sara Ramos), Jurnalul cercurilor de siguranță (Roxana Petre), Jurnalul de Liceu (Cosmin Georgiu), Jurnal pentru depășirea traumelor (Christine Bergsma), Jurnal pentru dezvoltarea stilului de gândire (Dale Hancock), Jurnalul și funcțiile executive ale creierului (Olimpia Meșa), Experimentul Atlasul Emoțiilor (Barbara Báia), Comunicarea nonviolentă (Shanna Melton).
Până nu demult, orele de dirigenție din ciclul gimnazial erau dedicate citirii catalogului, motivării absențelor sau discuțiilor libere la alegerea cadrului didactic. Recent, au fost introduse manualele opționale de consiliere și dezvoltare personală, unde sunt adresate subiecte de comunicare interpersonală, imaginea de sine sau valorile personale.
”Noi ne-am dorit să venim în sprijinul profesorilor cu un material auxiliar, un jurnal dedicat copiilor, pe care aceștia îl pot completa la clasă, ori pot scrie acasă, în timpul liber. Vrem ca și părinții să-i încurajeze pe cei mici să scrie în jurnal și să le dea încrederea că e un spațiu sigur, doar al lor, la care nimeni nu are acces și unde ei pot fi sinceri să scrie tot ce le trece prin gând și prin suflet. Chiar pot crea momente de conectare cu copiii lor, dacă și adulții încep să scrie în jurnal și desfășoară astfel împreună un ritual. Am decis să lansăm acest jurnal pentru copiii din clasele V-VIII, cu exerciții și întrebări în limba engleză, cu dublă intenție: pentru a-și dezvolta vocabularul într-o limbă străină, dar și pentru a le da un plus de intimitate, că nimeni nu le va citi răspunsurile”, explică Alexandra Bădiță.
“Tehnica Journalingului în şcoli a fost tratată cumva tangențial și defalcat. Un jurnal modular, în limba engleză, pentru orele de consiliere și dezvoltare personală sau pentru uz individual va fi o sursă inepuizabilă de conştientizări și energie interioară pentru fiecare elev în parte și va transmite faptul că, dincolo de terapie și de metoda scrisă de comunicare, acest obiect este o comoară a resurselor noastre, care pot fi puse în cuvinte, pot fi rostite și pot să fie far pentru visurile noastre cele mai îndrăznețe. Un profesor este cel care vorbește în visurile unui copil, dar și cel care îl învață cum să transcrie acel vis în cartea vie a sufletului său. Sunt sigură că foarte mulți colegi vor adapta acest jurnal la orele lor și nu pot decât să îi felicit încă de pe acum pentru această alegere, o alegere care schimbă pozitiv și iremediabil perspectiva de conectare imensă cu copiii lor din sălile de clasă”, adaugă Florina Russu
Proiectul-pilot s-a desfășurat în anul școlar 2020-2021, în mediul online, cu elevii claselor a V-a și a VI-a de la o școală din Măguri-Răcătău, județul Cluj, unde cele două promotoare ale ”Journalingului în școli” au susținut ore creative de dirigenție, iar la finalul anului, copiii au deprins obiceiul de a ține un jurnal, unii dintre ei chiar au avut două jurnale, au început să scrie cu regularitate și și-au ales exercițiile preferate pe care au vrut să le continue.
Jurnalul pentru copii „My first journal” (În trad. Primul meu jurnal) poate fi comandat de aici